Zolang het niet mogelijk is van dementie te genezen, moet de samenleving zo veel mogelijk oog hebben voor mensen met dementie. Zij leven in ons midden en hebben soms onze aandacht nodig. Daarom is de campagne ‘Samen dementievriendelijk’ gestart.
De campagne – waarvoor de komende 5 jaar €10 miljoen beschikbaar is – wordt uitgevoerd door Alzheimer Nederland en pensioenuitvoeringsorganisatie PGGM onder het Deltaplan Dementie. Ook Albert Heijn, Connexxion Taxi Services en de gemeente Amsterdam zetten de schouders onder een dementievriendelijker Nederland en waren bij de start aanwezig.
Iedereen kan nu door middel van een korte onlinetraining dementievriendelijk worden.
Omkijken naar mensen met dementie
Staatssecretaris Van Rijn: ‘Ik ben vandaag dementievriend geworden door me te registreren. Ik roep iedereen op hetzelfde te doen. Want samen maken we Nederland dementievriendelijk. Omkijken naar mensen met dementie is een zaak voor ons allemaal. In Nederland woont 70% van de mensen met dementie thuis. Ze wonen in ons dorp, in onze buurt, in onze straat. Soms hebben ze even iemand nodig die doorheeft wat er aan de hand is als ze het bijvoorbeeld even niet meer weten bij de kapper of zonder bestemming de bus instappen. En die mensen, die helpende hand, dat zijn wij allemaal.’
Onderzoek dementie
Het kabinet maakte al eerder bekend tot en met 2017 € 32,5 miljoen te investeren in het Deltaplan Dementie, dat onder andere voorziet in wetenschappelijk onderzoek naar de dodelijke hersenaandoening. ‘Onderzoek blijft nodig en dat blijven we ook na 2017 doen’, aldus Van Rijn.
Dementie in Nederland
Mensen leven gemiddeld acht jaar met dementie: zes jaar thuis en twee jaar in een zorginstelling. In Nederland leven naar schatting 260.000 mensen met dementie. Dat aantal stijgt in 2050 tot 400.000, omdat Nederland meer ouderen krijgt die bovendien steeds ouder worden. Met het stijgen van de leeftijd neemt de kans op dementie toe.