Welke aangiften moet ik doen als nabestaande?
Regelt u de belastingzaken van uw overleden naaste? Dan heeft u vaak te maken met de aangifte inkomstenbelasting van uw overleden naaste en de aangifte erfbelasting.
– Aangifte inkomstenbelasting
Als u aangifte inkomstenbelasting moet doen over het jaar waarin uw naaste is overleden, sturen wij u een brief en een aangifteformulier over het jaar van overlijden: het papieren aangifteformulier F. We sturen dit naar het correspondentieadres dat we gebruiken voor contact met de nabestaanden. In veel gevallen doet u aangifte over het jaar van overlijden. En als dat nog niet gedaan is, moet u soms ook aangifte doen over het voorgaande jaar.
Let op: vraag de nabestaandenmachtiging op tijd aan. Als het erg druk is, zoals in de aangifteperiode voor de inkomstenbelasting tussen 1 maart en 1 mei, kan het 15 werkdagen duren voordat u de machtiging kunt gebruiken.
– Erfbelasting
Erfgenamen ontvangen een brief waarin staat of zij aangifte erfbelasting moeten doen. Wij versturen deze brief binnen 4 maanden na het overlijden. In de brief staat ook wanneer de aangifte bij ons binnen moet zijn. We sturen de aangiftebrief meestal naar de partner of het oudste kind van de overledene. Tenzij is doorgegeven dat een andere erfgenaam contactpersoon is. U kunt de aangifte voor de erfbelasting op papier invullen, maar ook online.
Waarom moet ik tot maart 2025 wachten om online aangifte inkomstenbelasting te kunnen doen voor mijn naaste die in 2024 overleden is?
Als u tot 1 maart wacht met aangifte doen, kunt u gebruik maken van de vooraf ingevulde aangifte over het jaar van overlijden. Deze aangifte is niet vóór 1 maart beschikbaar. Doet u liever eerder aangifte? Gebruik dan het papieren aangifteformulier F dat wij meesturen met de brief, waarin staat dat u aangifte moet doen voor de overledene.
Moet ik het rekeningnummer van mijn naaste aanhouden totdat alles geregeld is? Bijvoorbeeld voor een eventuele teruggave?
Het is niet verplicht om het rekeningnummer van de overledene aan te houden. Als u geld terugkrijgt, sturen wij nog een brief met de vraag om het juiste rekeningnummer door te geven. U heeft drie opties.
– Rekeningnummer op naam van de overledene of diens partner
– Rekeningnummer op naam van de erfgenaam
– Rekeningnummer op naam van de executeur of gemachtigde.
Let op: In sommige situaties kan het wél handig zijn om het rekeningnummer van de overledene aan te houden. Als u uw eigen rekeningnummer doorgeeft, kan dat namelijk gevolgen hebben. Het geld op uw eigen rekening laten storten, kan betekenen dat u de erfenis aanvaardt. Wilt u de erfenis (misschien) niet aanvaarden? Gebruik dan het rekeningnummer van de overledene of de executeur. Als u het geld op uw eigen rekening stort, is het ook belangrijk dat alle erfgenamen daarmee (schriftelijk) instemmen.
Kan ik zelf al dingen regelen om mijn nabestaanden te helpen?
Ja, dat kan. U kunt zelf zaken regelen en afspraken maken om het uw nabestaanden na uw overlijden makkelijker te maken. Zorg ervoor dat nabestaanden belangrijke documenten makkelijk kunnen vinden. Een notaris kan adviseren of het nodig of handig is om een testament op te laten maken. Heeft u hulp nodig met het maken van een overzicht? Met de checklist van de Rijksoverheid ziet u wat u nu al kunt regelen.
Een beetje extra hulp is nooit ver weg
Als uw partner of naaste overlijdt, vraagt de Belastingdienst u als nabestaande het een en ander te regelen. De Belastingdienst helpt u graag op weg.
Kijk op belastingdienst.nl/nabestaanden voor meer informatie. Daar vindt u ook een checklist die u helpt een persoonlijk overzicht te maken van de zaken om in uw situatie te regelen. U kunt ook gratis bellen met de BelastingTelefoon voor nabestaanden. Het telefoonnummer is (0800) 235 8354. U kunt ook online een afspraak maken om persoonlijke hulp te krijgen aan de balie.
En wilt u weten wat u nog meer met de overheid moet regelen als iemand in uw omgeving overlijdt? Op rijksoverheid.nl/overlijden maakt u een overzicht dat bij uw situatie past.