Niet terugbellen is het beste advies. Anders gaat het u een bom duiten kosten:
WANGIRI-FRAUDE
De Fraudehelpdesk krijgt regelmatig klachten van mensen die onverwacht een torenhoge telefoonrekening hebben. Dikwijls hadden ze die maand een gemiste oproep van een buitenlands nummer en hebben toen teruggebeld. Het leek erop dat ze niemand aan de lijn kregen, maar ze blijken toch flinke kosten te hebben gemaakt. Ze zijn dan het slachtoffer geworden van zogeheten wangiri-fraude.
‘Wangiri’ is Japans en betekent ‘één keer overgaan en stoppen’. Bij wangiri-fraude wordt er gebeld door een onbekend nummer uit het buitenland. De telefoon gaat maar kort over, waardoor het onmogelijk is op tijd op te nemen. Oplichters hopen dat er teruggebeld wordt, om zo veel geld buit te kunnen maken.
Hoe werkt wangiri-fraude?
Bij wangiri-fraude wordt er gebeld door een buitenlands telefoonnummer. Vaak zijn dit telefoonnummers die beginnen met +21 of +22. Vaak zijn het telefoonnummers uit Afrika, waar oplichters peperdure servicenummers in gebruik hebben. De telefoon gaat slechts één of twee keer over, waarna wordt opgehangen. Uit nieuwsgierigheid belt het slachtoffer terug.
Het lijkt erop dat er niet wordt opgenomen, maar in werkelijkheid is er allang verbinding. Het slachtoffer hoort een bandje met de kiestoon, zodat het net lijkt alsof er niet wordt opgenomen. Ondertussen loopt de teller door. Daarom is het verstandig om nooit terug te bellen.
Bron: Fraudehelpdesk
Dus geld verspillen