80 procent Nederlanders weet niet welk bedrag nodig is om op pensioenleeftijd zelfde levensstijl te bekostigen
Leuke uitjes met de kleinkinderen, overwinteren in zonnige oorden of een comfortabele woning voorzien van alle gemakken. Twee derde van de Nederlanders die geld opzijzet voor de oude dag, is van plan dit op pensioenleeftijd in te zetten voor leuke dingen en niet voor de kosten van levensonderhoud. Dit blijkt uit onderzoek* in opdracht van coöperatie DELA.
Levensonderhoud versus leuke dingen
Geld opzijzetten voor leuke dingen op de oude dag: het lijkt een mooi vooruitzicht, maar of dat realistisch is, is nog maar de vraag. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat tachtig procent van de Nederlanders helemaal niet weet welk bedrag zij nodig hebben om op pensioenleeftijd rond te komen. Deze onwetendheid kan ervoor zorgen dat het beoogde appeltje voor de dorst later toch moet worden ingezet voor de kosten van levensonderhoud. Dit risico wordt bovendien vergroot door de huidige lage rentestand en tegenvallende resultaten van veel pensioenfondsen.
Onwetendheid leidt tot niets doen
42% van de Nederlanders zet geen geld opzij voor de oude dag. De uiteenlopende redenen om geen geld voor het pensioen opzij te zetten:
- Gebrek aan financiële ruimte (34%)
- Verwachting voldoende over te houden met AOW (en pensioen) (17%)
- Nu genieten (8%)
- Onwetendheid over pensioengat of hoeveel geld er opzij gezet moet worden (6%)
- Liever voor andere zaken geld opzijzetten (6%)
- Huidige lage rente waardoor het niet aantrekkelijk is om geld opzij te zetten (5%)
- Genoeg geld hebben (4%)
Voor een groot deel van de groep die geen geld opzijzet voor de oude dag dreigt teleurstelling en verdriet. Zij hebben namelijk geen idee hoeveel ze straks eventueel tekortkomen, laat staan dat er ruimte is om nog leuke te dingen te kunnen doen.
Twee derde bang voor addertje
Het merendeel van de Nederlanders die geld opzijzet (66%) is bereid om over te stappen wanneer zij elders een hogere rente kan krijgen. Een reden waarom mensen nog terughoudend zijn, is omdat ze bang zijn voor een addertje onder het gras bij een ander product.